LAUPÄEVAL, 27. MAIL HAKATAKSE PÕHJA-PÄRNUMAA VALLAS MOOTORRATASEGA PUNKTE OTSIMA
Laupäeval, 27. mail võib sõitmas näha ebatavaliselt palju mootorrattureid. Neid võib olla nii suurtel kui väikestel teedel, nii asfaldil kui kruusa- ja ka metsateedel ning nad justkui otsivad midagi. Siiski pole tegemist koduteed otsivate eksinud turistidega ega ka saaki otsivate vargapoistega, vaid tegemist on täiesti tavaliste motoorienteerujatega.
Motoorienteerumise sarja Nägemata Eesti 2023. aasta esimene etapp peetakse sel päeval Põhja-Pärnumaa valla ja Tori valla teedel. Mootorratastega orienteerumises on omavahelist mõõduvõtmist peetud juba paarkümmend aastat ning just algusaastatel tehti seda Tori, Vändra ja Halinga valla aladel. Vahepeal ei ole mitme aasta jooksul siia satutud, aga nüüd jõutakse oma alguse juurde jälle tagasi. Alates 2008. aastast on moto-orienteerumist tehtud kogu sõitmishooaega katva sarjana. Tänu pikale traditsioonile on alati osa võtmas nii suurte kogemustega sõitjaid, kuid igal korral on ka neid kes tulevad esimest korda oma oskusi proovima. Üleüldiselt on tegemist kõigile avatud üritusega, kus võivad osaleda kõik kellel on mootorratas ning tahtmine sellega sõites oma orienteerumise oskusi proovile panna.
Orienteerumine toimub kahes klassis: asfaldiklassis ja kruusaklassis ning eraldi arvestust peetakse ka üldarvestuses ja naiste arvestuses. Lisaks mootorrattale ja tahtmisele, on osalejal vaja ka nutitelefoni, millega toimub äpis kontrollpunktides kohalolu ja tihti ka õigete vastuste registreerimine. Korraldaja annab orienteerumise alguses osalejale väljatrükitud A3 suuruses kaardi ning sõit võibki alata. Kaardi võib kinnitada nii spetsiaalsele alusele või teipida paagi külge, mõned hoiavad seda ka põues. Orienteerumiseks on aega kuus tundi, et jõuda kohale võimalikult paljudesse kaardile kantud punktidesse.
Asfaldiklassi punktid on ikka valdavalt asfaldil, nii et igasuguste mootorrataste omanikud saavad selles klassis osa võtta. Kruusaklassi punktid jäävad valdavalt nii kruusateede kuid ka metsateede äärde ning osavõtmiseks sobivad paremini mootorrattad, mis sobivamad just sellistel teedel sõitmiseks. Alati on kruusal osalejaid nii väikese kubatuuriga kergetest maastikurehvidega ratastest kuni suurte ja universaalsete rehvidega matkaratasteni. Nii asfaldi- kui kruusaklassis peaks olema hea sõitmise ja rattavalitsemise oskus, sul peab olema kaardilugemise oskus kuid edu toob siiski parima marsruudi planeerimise oskus.
Mõlemas klassis leidub erineva raskusastmega punkte, mis on kaardil erinevalt tähistatud ning on igaühe enda teha, mida võtta ja mida jätta ning millises järjekorras punkte läbida. Vahel lisatakse huvi tekitamiseks ka kaardil mittenähtavaid boonuspunkte, mille juhiseid tuleb otsida antavate vihjete alusel ning mis eeldavad avatud silmadega ringi vaatamist. Punktides kohalolu registreerimine ja õigete vastuste andmine toimub Nutilogi äpi abil. Õigesse kohta jõudes küsib äpp sult mõne küsimuse, millele leiab õige vastuse ümbrust uurides ning vastuse saad anda ainult selles punkti asukohas.
Ühtede osalejate jaoks on oluline võimalikult palju punkte läbida, teiste jaoks on oluline teha sõitmisest üks meeldejääv ja mõnus sõidupäev oma mootorrattal. Aeg on näidanud, et kaart ja kontrollpunktid viivad inimesi kohtadesse ja teedele, mida enne pole külastatud ning see teeb huvitavaks ka oma rõõmuks sõitmise.
Etappide korraldajate jaoks on oluline, et osalejad oleksid kultuursed liiklejad ja täidaks liiklusseaduse tingimusi ning austaks nii teisi liiklejaid kui ka maaomanikke. Enne orienteerumise kaardi koostamist sõidavad rajameistrid ise kõik punktid läbi ning veenduvad, et punktini jõuaks nii, et ei peaks läbi sõitma keelumärgi või eramaa sildi alt ning välditakse sattumist majade hoovidesse. Nagu ka orienteerumise nimi viitab, siis alati võib juhtuda, et ähmiga või elevusega kaotab keegi suunataju ning võib sattuda sinna, kuhu ei peaks. Olgu siis mõnele majaõuele või „Eramaa" sildi taha, milliseid on iga aastaga järjest rohkem. Et selliseid ebameeldivusi võimalikult vähe oleks, palutakse osalejatel olla tähelepanelikud ning kui avastad oma eksimuse, siis viisakalt ja vaikselt sõites minna tuldud teed tagasi. Sellegi poolest palume olla mõistvad kui teie läheduses sel laupäeval mootorid mürisevad ja vahel keegi ka ära eksib. Kultuursema liiklemise oluliseks osaks on ka osalejatel õige sõidukiiruse kasutamine ning selleks on orienteerumise äpis funktsioon, mis jälgib osaleja kiirust. Kiiruse ületamine toob endaga kaasa trahvipunkte ning tänu sellele sõidetakse kenasti lubatud kiirusega.
Lisaks omavahelisele ja iseendaga mõõduvõtmisele on aastatega välja kujunenud, et väga olulisel kohal on osalejate omavaheline suhtlemine enne ja pärast orienteerumist. Alati on omavahel arutada tehnikaga seotud teemasid ning pärast orienteerumist on päevasest sõitmisest ja käidud punktidest emotsioone, mis vajavad omavahel jagamist. Küll naljaga öeldes, aga olulisel kohal on ka rajameistrite kirumine ja korraldajate siunamine, läbi mille saab teada mis osalejatele meeldis ja mis mitte.
Kui lugejal tekkis üldisemalt huvi motoorienteerumise ja konkreetsemalt antud Põhja-Pärnumaa etapi vastu, siis uuri lisaks kodulehelt www.nagemataeesti.ee . Enne etapi toimumist ilmub sinna info registreerumise ja muude tingimuste kohta. Mootorrattaga sõitmise hooaeg on selleks aastaks juba alanud ja loodame mõnusat sõidupäeva nii osalejatele kui ka kõrvalt vaatajatele. Alati on tore näha, kui juba mitmes mootorratas asulast läbi sõidab ning kuidas väikesed poisid kogunevad neid ootama ja vaatama ja lehvitama.
Marko Matsalu